torsdag 10 juni 2010

Två flugor i en smäll

Tycker om att göra saker som jag kan göra medan jag gör något annat…som att koka saft medan jag pluggar! :) Fyra flaskor blev det, men mums vad gott det var, för nu har jag bara två kvar.

DSC02542

Utgick från detta recept som jag fick av fina Anna, men hade endast 2,5dl socker och det räckte, tycker jag. Sedan höftade jag lite som jag tyckte :)

Rabarbersaft:
1kg rabarber
1.78 l vatten
4.5 dl strösocker
1st citron

Skär rabarberna i småbitar och koka med vatten i ca 15min, rör inte då blir det grumligt. Sila och släng rabarberna.
Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.
Häll upp saften på flaska och servera med isbitar och garnera med färska jordgubbar!

Mumma

1 kommentar:

Lavendeldockan sa...

den saften är helt underbar, jag själv gjort några flaskor och receptet kommer från allas vår leila lindholm =)
önskar dig en underbar dag
kram erica